23/06/2011

Kelas Ustaz Azmi

JANGAN jadi orang yang tak mahu lansung ke majlis ilmu.
pesan Luqmanul-Hakim - singgah la ke majlis yang ade sebut nama-nama Allah, mana tahu Allah turunkan berkat masa tu. elakkan singgah ke tempat maksiat, takut kalau-kalau Allah turunkan bala masa tu..

sunat tunggu anak lelaki si mati supaya dia dapat mengimamkan solat jenazah. para lelaki sekalian, jika mahu jadi lelaki hensem dan ohsem dunia akhirat blaja-blaja la solat jenazah. jangan nanti nak solat jenazah ade yang bentang sejadah puleee. T__T
EMPAT golongan yang sedang menunggu kita: Tan Sri Izrail, Pengurus Jenazah, Encik Ulat dan Cacing, dan waris-waris (yang tiada ilmu - sibukkan pasal harta kita je)

pendidikan islam itu bermula dari episod pencarian suami/isteri lagi. ustad kata, orang sekarang ni hantaran kepada pempuan RM22222.22; tapi pandai masak 2 jenis jugak - nasik dan telur goreng. wuwuwuwu. terasa i taww. tapi sekarang i tengah blajo don wory wahai bakal suami HAHAHA. ustad kata pempuan yang layak dapat hantaran ribu riban adelah mereka-mereka yang hafizah (oh aku bukan hafizah), pandai masak (err..), pandai jahit (konfhem la aku tak pandai! jahit lencana pandai la). sobs. tiba-tiba rasa rendah diri. T__T

LEBIH BAIK TAK CUKUP TIDUR SEKARANG KERANA BERIBADAH; DARIPADA TAK BOLEH TIDUR MASA DALAM KUBUR NANTIIII..! huhu.

sekali tinggalkan solat, 6000 tahun dalam nerakaaaaa! satu hari akhirat = 1000 tahun dunia. ENAM RIBU TAHUN AKHIRAT SAMA DENGAN BERJUTA-JUTA TAHUN DUNIAAA..! hukuman Allah itu Maha Hebat dan tak tercapai akal ku. Allah dah bagi tahu awal-awal kenapa kita degil sangat.. aku pun kadang-kadang selaluuuuu lalai. isk. T__T
    reblogged from here.

    oke tu je. scary tau dengar ustad tu cerita pasal hukuman Allah. minggu depan nak isra' mikraj. mesti ade keluar cerita pasai Nabi Muhammad sallallahu'alaihi wassalam nampak pempuan raaaamai dalam neraka. aku macam sedih je bila Nabi Muhammad sallallahu'alaihi wassalam cakap macam tu. tapi kan Nabi Muhammad sallallahu'alaihi wassalam ade cakap lagi, 

    Jika seorang perempuan solat lima waktu, menjaga kemaluannya, serta taat kepada suaminya, pasti dia masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. (Hadis riwayat Ibnu Hibban)


    sekian, wassalam.

    21/06/2011

    tanggungjawap.

    hai assalamualaikum semua. good day everibodiii. :)

    hmm. dulu-dulu ade la member aku tapi-aku-tak-ingat-siapa cakap kat aku, "kalau tak dibiasakan dari sekarang sampai kesudah la kau tak buleh bangun pagi!"

    well, now i can prove them wrong.

    siriyes aku dari dulu sampai la umor 23 tahun ni, buleh kira ngan jari bape kali aku tak tidur lepaih subuh. tak pecaya sila tanya Mama. lepas subuh je mesti tidur. tak penah tak tidur. jam kol semilan otometik baru la mata buleh bukak seluas-luasnya. dari zaman aku kecik sampai la ke besor. eh besor kewww?? :P

    tapi sejak situasi memaksa aku untuk bangun pagi dan tak tidur lepaih subuh, wow magik sungguh aku boleh bangun apabila dengor azan subuh secara otometik! padahal nya sebelum ni punya sedap krohh krohh tidur haram tak dengor pun azan subuh, hehehehehe. alhamdulillah. aku teringat dulu la, masa aku kecit-kecit lagi, tym dok kat Menara Rajawali AU3 Keramat, Ayah penah cakap kat aku, sebelum tidur doa kat Allah, cakap ngan Allah mintak malaikat kejutkan subuh pagi besok. dan yeah, memang besok pagi nya aku bangun subuh! hehe. tapi tu sekali je la aku buat, lepaih tu aku dah tak buat dah. tak tau nape.

    jadi secara ringkasnya, pada pendapat aku la, bila kita ingat, kita sedar yang kita ade tanggungjawap, apape pun boleh jadi. tapi yang penting kita ingat tanggungjawap kita tu. semat dalam hati elok-elok, chewahhhhh! hehe. aku pun dulu penah je pikir, isk aku ni salu tidur je pagi, petang, malam, cane nanti besok dah keje, dah kawin, dok umah mertua misalnya, jenuh la kalau aku tak buleh buang habit ketiduran aku ni.

    somehow sekarang aku sedar yang itu semua mainan fikiran semata. sebenarnya boleh je, selagi kita ingat pada tanggungjawap kita. contoh lain, aku dulu serious tak pernah lansung masak tau, lansung tak pernah! cannot cannot memasak! tapi sekarang, boleh laa.. kot. haha.
     
    cakap pasal masak, actually agak tensi jugak tau tak tau masak. i mean the feeling of zero knowledge on cooking, adelah sangat teruk. bayangkan yeh, kawan-kawan sebaya kau semua boleh masak, pehtu tiap kali nak masak-masak kat hostel misalnya, kau akan jadi watak kecillll je kat corner bilik sebab semua yang terer-terer masak tu dah memenuhi the spotlight kat depan kuali buat hal memasak diorang. serious dalam hati aku tensi. T__T

    aku kadang-kadang tak paham tau. dari zaman aku sekolah, sampai lah masuk universiti, mostly bila aku cakap aku tak pandai masak, kawan-kawan perempuan aku biasanya akan cakap, aku pun tak reti masak. tup tup bila time masak-masak haa kau, tau jeeee masak?? memang buat aku rasa rendah diri. dah la memang rendah jadi laaagi extra extra rendah. bila jadi macam tu, aku akan cakap dalam hati, "oh aku sorang je la yang memang jahil dalam bidang masakan". serious sedihhh oooo.. kalau tau masak tu cakap je la, "aku boleh la masak sikit-sikit buat alas perut, ala rilek la wey, masak tu senang je, aku yakin kau pasti boleh jugak." hish. pentipu la..

    isk. dah makin kelaut pulak ni. tadi cerita pasal tidur lepas subuh, ending jadi masak pulak? aku cuma nak highlight kan sekali lagi, kita akan boleh buat benda yang kita tak penah buat bila kita ingat dan set kan tanggungjawap kita dalam hati (dan kepala) setiap kali sebelum tidur dan bangun dari tidur.

    oke tu je nak cakap. sehingga bertemu di lain hari! :)