12/04/2017

Ekonomi Rumah Tangga

1. Come on people, spending tracker?, pakai WhatsApp? Kalau korang nak tahu, aku yang menganggur dan takde berlaki ni pun dah zaman-berzaman pakai aplikasi Spending Tracker. Engkorang yang lebih dahulu pakai smartphone, lebih dahulu berkeluarga, baru sekarang nak buat spending tracker? Pakai WhatsApp pula tu?

2. Ahahah maaflah mengutuk. Tu je satu benda yang aku payah sikit nak perbetul. Ada sahaja yang salah, ada sahaja nak dikomen. Baguslah tu, sekurang-kurangnya ada juga inisiatif nak rekodkan perbelanjaan, ye dak? Walaupun korang lambat sikit la daripada aku, ahaha!

3. Sejak dahulu lagi aku memang ada buku nota kecil untuk catat duit masuk dan duit keluar. Kemudian aku jadi rajin sikit, aku pun buat satu file Excel, khas untuk belanjawan persendirian.

4. Maka, bila aku dapat je smartphone pada September 2014, dengan segera aku cari app yang boleh rekod perbelanjaan harian. Tak lama lepas tu, laptop aku tu pula almarhum, so memang harapkan app pada smartphone je lah.

5. Serius, kalau nak lagi proper, bukalah Google Play atau Apple Store, cari sahaja spending tracker, ada banyak aplikasi yang boleh track duit in/out, siap boleh compare monthly expenditure apa semua. Jadilah smart macam phone yang kau pegang tu. Takkan lah itu pun nak kawan-kawan Facebook ajar?

p/s: inilah akibat scroll timeline FB, nak mengutuk orang je kerjanya!

No comments: